Ocak 30, 2023

Diyarbakır Haber

Diyarbakır Haberleri

Menüyü sıcak yiyeceklerle renklendirin: Midenizi yakmaya dikkat edin

Hemen herkes menüde yer alan baharatlardan ara sıra hoşlanır ama bazı yanan yemekler için bir bardak su yetmeyebilir ve zehirinizin dozunu yanlış değerlendirmek midenizi bile ağrıtabilir.

Bazı yemekler dil meşalesidir. Sosu kurutulmuş kırmızı biber içeren spagetti all’arrabbiata gibi. Veya Japon yaban turpu olarak bilinen bir çeşni olan wasabi ile suşi. Veya keskinliğini zencefilol adı verilen organik bileşiklerden alan zencefilli tavuk çorbası.

Bu yemeklerden biri servis edilirse ve sıcak ve baharatlı yiyeceklere veya herhangi bir belirsizliği ortadan kaldırmak için “keskin” yiyeceklere alışkın değilseniz, ilk başta şaşırabilirsiniz, çünkü “sıcak” ve “baharatlı” aynı zamanda anlamlara da gelebilir. sırasıyla yüksek sıcaklıklar veya basit baharat varlığı. Ağzınızda acı verici bile olabilecek bir yanma hissi hissedersiniz.

Heidelberg merkezli Dr. Rainer Wild Foundation’ın bilimsel danışmanı olan beslenme uzmanı Karolin Höhl, “Acı biberdeki yangın çıkarıcı madde kapsaisindir” diyor. Karabiberde ve uzun biberde piperin, sarımsakta ise allisindir.

Bu kimyasal bileşikler, ağızda 42 santigrat derecenin (107.6 derece Fahrenheit) üzerindeki sıcaklıklarda da aktive olan duyusal sinir uçlarındaki spesifik reseptörleri aktive eder. Bu nedenle acı biberler soğukken bile ısıyı hissedersiniz.

Höhl, pek çok kişinin yanma hissini bir bardak suyla gidermeye çalıştığını, bunun “etkisiz olduğu için iyi bir fikir olmadığını” söylüyor. Biraz süt içmek veya biraz yoğurt veya peynir yemek daha iyidir, çünkü yağ veya protein içeren yiyecekler daha fazla “ısı” rahatlaması sağlar.

Bu kısmen kapsaisinin yağda çözünür olmasından kaynaklanmaktadır. Böylece yağ, duyusal reseptörlere bağlanma yeteneğini engelleyerek yanma hissini azaltır.

Acı sosu gerçekten yanmaya başlarsa, hazır bir bardak suyun size pek yardımcı olmayacağını unutmayın. (dpa Fotoğraf)

Yine de bazen, hafifletme yöntemlerinden vazgeçmek ve hemen bir tabak sıcak ve baharatlı yemeği bir kenara itmek en iyisidir. Alman Beslenme Tıbbı Hekimler Derneği (BDEM) başkanı Dr. Georg Wechsler, “Eğer bu tür yiyecekleri yemenin doğrudan sonucu keskin bir ağrıysa, bunu vücudunuzun bir alarm sinyali olarak görmelisiniz” tavsiyesinde bulunuyor.

Hassas bir mide veya bağırsak sistemine sahip kişilerin, oradaki mukoza zarlarını tahriş edebilecek ve mide ağrılarına veya ishale neden olabilecek çok keskin yiyeceklerden uzak durmaları da iyi olur. Küçük çocuklar da bu tür yiyecekleri yememelidir çünkü sindirim sistemleri buna yavaş yavaş alışmaktadır.

Ancak sıcak ve baharatlı yiyeceklerin vücuda olumlu etkileri olduğu söyleniyor. Höhl, “Kan dolaşımını ve kalp atış hızını artırıyorlar – kan damarları genişliyor” diyor.

Ayrıca, “mutluluk hormonları” olarak bilinen endorfinlerin salınmasını – küçük bir ölçüde – uyararak bizi daha rahat hissettirdiği söylenir. “Ancak bu bilimsel olarak kanıtlanmadı” diyen Wechsler, aynı şeyin sıcak ve baharatlı yiyecekler yemenin ömrü uzattığı iddiası için de geçerli olduğunu sözlerine ekledi.

Acı biberlerdeki kapsaisin gibi keskin bileşiklerin antibakteriyel olduğu gösterilmiştir. Ancak burada da bilim adamları için açık sorular var.

Kapsaisine başka olumlu özellikler de atfedilir: Enerji tüketimini ve yağ yakımını artırdığı, zayıflama diyeti sırasında iştahı frenlediği, sağlıklı bağırsak florasını desteklediği ve kan şekeri düzeylerini düzenlemeye yardımcı olduğu söylenir.

Höhl, “Durumun gerçekten böyle olup olmadığı da şüpheye yer bırakmayacak şekilde kanıtlanmadı” diyor. “Mevcut çalışma verileri kesin değil.”

Dahası, bazı çalışmalarda hap şeklinde çok yüksek dozlarda kapsaisin verildiğine dikkat çekiyor – bu miktarlar günlük bir diyetle neredeyse sindirilemez. Sıcak ve baharatlı yiyeceklerin vücudunuzu ve sağlığınızı nasıl etkilediği söz konusu olduğunda doz en önemli şeydir. Ancak “çok şey çok yardımcı olur” ilkesi geçerli değildir.

Yüksek dozlar hakkında söylenemeyecek olan Wechsler, “Düşük dozlarda keskin maddeler genellikle sorun yaratmaz” diyor.

Misyonu insan sağlığını korumak olan Almanya Federal Risk Değerlendirme Enstitüsü’ne (BfR) göre, her öğünde vücut ağırlığının kilogramı başına 5 miligrama kadar kapsaisin güvenlidir. Ancak daha yüksek konsantrasyonlar mide bulantısı ve kusmaya ve aşırı durumlarda zehirlenme semptomlarına yol açabilir.

Sorun şu ki, genellikle belirli bir yiyecek veya tabakta ne kadar kapsaisin bulunduğunu söyleyemezsiniz. BfR, her halükarda, geleneksel Hint körisi yediğinizde sağlığınız için endişelenmenize gerek olmadığını söylüyor. Kırmızı biber ve acı biber gibi körinin tipik bileşenlerinden bazıları kapsaisin içerir.

Olumsuz sağlık etkilerine sahip olma ihtimalinin daha yüksek olduğu konusunda uyarıyor, “ekstra sıcak” olarak reklamı yapılan biber sosları ve özleri gibi ürünler.

Daily Sabah Bülteni

Türkiye’de, bölgesinde ve dünyada olup bitenlerden haberdar olun.

BENİ KAYDET

İstediğiniz zaman abonelikten çıkabilirsiniz. Kaydolarak Kullanım Koşullarımızı ve Gizlilik Politikamızı kabul etmiş olursunuz. Bu site reCAPTCHA tarafından korunmaktadır ve Google Gizlilik Politikası ile Hizmet Şartları geçerlidir.

.