Kasım 26, 2022

Diyarbakır Haber

Diyarbakır Haberleri

LED’lerde ‘diyet yapmak’, yatmadan önce ışıktan kaçınmak uyku kalitesini artırır

Araştırmacılar, geç saatlere kadar uyumanızın sebebinin, muhtemelen geceleri telefonlardan televizyonlara ve bilgisayarlara kadar gözlerinize maruz kaldığınız tüm ışık olduğunu söylüyor.

Medipol Mega Üniversite Hastanesi Göğüs Hastalıkları ve Uyku Kliniği Uzmanı Prof. yukarı, gökyüzü parlak.”

İdeal uyku süresi ve LED ışıkların uykuya olan etkileri hakkında AA muhabirine açıklamalarda bulunan Akkoyunlu, yaş ilerledikçe uyku ihtiyacının azalmadığına dikkat çekti.

Yetişkinler için gece 23’te yatıp sabah 7’de uyanmanın ideal uykuyu sağlayacağını vurgulayan Akkoyunlu, hormonal dengenin sağlanması ve büyüme hormonlarının yeterli salgılanması için çocuklarda bu sürenin daha uzun olması gerektiğini söyledi.

Akkoyunlu, yenidoğan ve bebekler için 23 saat, ergenliğe yakın çocuklar için 9-10 saat uykunun ideal uyku süresini sağlayacağını belirterek, ergenlerde durumun farklı olduğuna dikkat çekti.

Akkoyunlu, ergenlik çağındaki ergenlerde ani hormonal patlamalar nedeniyle vücudun bunu karşılayacak dengeyi bulamadığı için uykuya dalma zamanının da geç geldiğini anlattı.

Akkoyunlu, ergenlik döneminde ideal uyku süresi için gece 12 ile 1 arası ile sabah 8:30 ile 9 arasının yeterli olacağını belirtti.

“Anne babalar bunu pek yaşayamazlar. ‘Herkes 11’de yatar, sen de o saatte yatarsın’ diyebilirler. Çocuk yatar ama şu tarafa döner ve bu (ve yatamaz) Bu nedenle bunlara biraz daha tahammül etmek gerekiyor.”

Akkoyunlu, uykuyu sağlayan en önemli mekanizmalardan birinin melatonin salgılanması, diğerinin ise gözdeki algıların verdiği ve adeta “şimdi uyu” diyen algıların verdiği elektrik sinyalleri olduğunu kaydetti.

Akkoyunlu, bu iki mekanizmanın da güneş ışığı tarafından tetiklendiğini veya tetiklenmeden bırakıldığını kaydetti.

“Akşam ateş yakarsın etrafına oturursun, o esnada etrafta güneş olmadığı için uykun gelir. Evde lambaları açarsan ya da kitap okursan uykun gelir. telefonunuza bakınca, televizyonu açtığınızda veya bilgisayara baktığınızda uykunuz gelir.LED ekranlar güneş ışığının dalga boylarını taklit eden hafif bir yapıdır.Hem gözümüzü hem de melatonin hormonunu aldatır.”

Akkoyunlu, özellikle son yıllarda LED’lerin yaygınlaşmasıyla birlikte uyku problemlerinin arttığını belirtti.

“Uykuya gitmeden en az bir saat önce LED diyeti yapmanızı öneririz. Yatmadan önce telefonunuza veya bilgisayarınıza bakmamalı, televizyon izlememelisiniz. Mümkünse yatak odasında LED lambalar kullanılmamalı; floresan veya analog lambalar kullanılabilir. Bunlara dikkat edilirse uyku daha erken gelir ve daha mutlu ve huzurlu uyursunuz.”

Akkoyunlu, ergenlik öncesi yaş grubunda LED lamba kullanımının da uykuyu ciddi şekilde bozduğuna dikkat çekti. Ayrıca günümüzde uyku süresinin kısalmasının sağlığı olumsuz etkilediğini, hastalık ve ölüm riskini artırdığını da belirtti.

Sağlıklı uyku için egzersiz ve LED diyetin önemine vurgu yapan Akkoyunlu, çok fazla enerji harcandığında vücudun “dinlenme” uyarısı vereceğini ve özellikle akşam 6, 7 veya 20’de orta düzeyde egzersiz önereceğini söyledi.

Akkoyunlu, yatmadan önce sıcak duş almanın uyku kalitesini de artıracağını sözlerine ekledi.

Daily Sabah Bülteni

Türkiye’de, bölgesinde ve dünyada olup bitenlerden haberdar olun.

BENİ KAYDET

İstediğiniz zaman abonelikten çıkabilirsiniz. Kaydolarak Kullanım Koşullarımızı ve Gizlilik Politikamızı kabul etmiş olursunuz. Bu site reCAPTCHA tarafından korunmaktadır ve Google Gizlilik Politikası ile Hizmet Şartları geçerlidir.

.